Internal branding? Je kunt niet zonder!

Een organisatie waarin de medewerkers extreem betrokken zijn. Wie wil dat nou niet. Hoe je dat doet? Met internal branding. Dat zorgt er namelijk voor dat iedereen in het bedrijf niet alleen je merk kent, maar er ook enthousiast over is.

Graag leg ik je in deze blog uit waarom internal branding zo belangrijk is en hoe je het effectief kunt inzetten in jouw organisatie.

Wat is internal branding?

Als je het plat slaat heb je eigenlijk twee soorten branding: inter en extern. Met andere woorden: jouw merk presenteren aan de wereld binnen (dus je organisatie) en de wereld buiten (dus de wereld om je heen).

Met internal branding zorg je er dus voor dat je medewerkers niet alleen je merkboodschap begrijpen maar ook handelen zoals je dat graag ziet met je merk. 

Het gaat dus veel verder dan het dragen van kleding met het logo of het kennen van je slogan: het gaat erom hoe medewerkers zich herkennen en gedragen naar wat het bedrijf vertegenwoordigt. Super belangrijk, want wanneer jouw medewerkers geloven in het merk, worden ze ambassadeurs die je waarden overbrengen op je klanten.

Je kunt niet zonder internal branding

Misschien klinkt het een beetje sterk uitgedrukt maar ik geloof echt dat als er ook maar 1 medewerker bij je in dienst is, je al niet meer zonder internal branding kunt. Internal branding heeft namelijk een aantal belangrijke voordelen:

  • Consistentie: Wanneer de beleving van jouw merk altijd hetzelfde is (dus of de doelgroep iets vanuit marketing voorbij ziet komen of vanuit de medewerkers) zorgt dit vertrouwen bij klanten. En dat versterkt dan weer jouw marktpositie.
  • Medewerkerstevredenheid: Als je medewerkers voelen dat ze een belangrijk deel zijn van het merk (en dat moet natuurlijk eerst echt zo zijn), verhoogt dit de betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers.
  • Directe impact op je klant: Medewerkers die jouw merk ademen, geven de perfecte ervaring aan je klanten. En dit heeft dan een directe impact zoals betere relaties en trouwere klanten.

Aan de slag? Zo doe je dat

Natuurlijk kun je in een blog van ongeveer 1000 woorden niet vertellen hoe je internal branding kunt implementeren in je organisatie. Maar een aantal tips kan ik je wel geven:

  • Begin met heldere en toegankelijke communicatie: Elke medewerker in jouw organisatie moet precies weten wat je merk inhoudt en hoe ze persoonlijk kunnen bijdragen aan het uitdragen van je merk. 
  • Leiderschap voorop: Leiderschap moet vooroplopen. Want door zelf de merkwaarden actief uit te dragen in hun dagelijkse handelingen en beslissingen maken zij de rest van het team er beter mee bekend. 
  • Ga het gesprek aan: Faciliteer open gesprekken met elkaar. Zorg ook voor feedbacksessies zodat je medewerkers kunnen delen hoe zij de merkwaarden ervaren. Het mooie is dat je dan ook direct leert hoe je jouw merk intern beter kunt communiceren.

Leer van Zappos

Bij Zappos snappen ze internal branding als geen ander. De beste service voor de klant is bij Zappos bijna geen beleid meer te noemen, het is een persoonlijke missie van iedere medewerker geworden.

Voorbeeld? Wanneer je met Zappos belt omdat je schoenen zoekt die niet op de website te vinden zijn, helpt de medewerker je zelfs met je online zoektocht om de gewenste schoenen bij een andere webshop te bestellen.

Misschien gaat dat wat ver, maar de eerst volgende keer als je nieuwe schoenen nodig hebt denk je toch als eerst aan Zappos.

Internal branding mag je dus echt niet onderschatten. Door te investeren in een sterk intern merk en het meenemen van je medewerkers in je merkverhaal, investeer je direct in de toekomst van jouw organisatie.

En als je daarbij hulp nodig hebt weet je ons te vinden.

Geschreven door:

Meer lezen?

headshot-of-surprised-woman-with-terrified-express-2023-11-27-05-18-52-utc
Lees verder »
raam staren
Lees verder »
Contentformat
Lees verder »