CEO! Pak eens dat online podium…

Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. En dat maakt jouw online zichtbaarheid als CEO zo belangrijk. Jij bent namelijk het gezicht van je organisatie. Hoe kun je jouw online platform benutten om echt impact te maken? Dat leg ik je uit!

Waarom moet je online zichtbaar zijn?

Als CEO ben je meer dan alleen een leidinggevende of de eindbaas; je bent de ambassadeur van je merk. En door online actief te zijn (bijvoorbeeld op platforms als LinkedIn), toon je jouw leiderschap en deskundigheid. 

Dit helpt niet alleen je persoonlijke merk te versterken, maar ook die van je organisatie.

Waarom dit zo belangrijk is?

  • Transparantie: Ik schreef het al eerder: mensen doen zaken met mensen. En verwachten mensen openheid over wie aan het roer staat van de bedrijven waarmee ze zaken doen.
  • Vertrouwen opbouwen: Mensen vertrouwen sneller op andere mensen dan op bedrijven. Als jij als CEO zichtbaar en betrokken bent win je dat vertrouwen sneller.
  • Inspiratiebron: Als gezicht van het bedrijf ga je anderen inspireren, zowel binnen als buiten de organisatie.

Maar hoe doe je dat dan effectief?

Echt goed aanwezig zijn op LinkedIn is meer dan alleen maar een account hebben en weleens een vacature delen. Het gaat om de manier waarop je jezelf en je merk presenteert. Maar hoe doe je dat dan effectief?

Ik deel graag een aantal strategieën met je:

  • Wees echt: Vertel jouw verhaal. Laat zien wat je drijft en wat je visie is. Dit maakt je benaderbaar en authentiek.
  • Post regelmatig: Wanneer je regelmatig nieuwe content plaatst houdt je jouw persoonlijke merk zichtbaar en relevant.
  • Interactie: Ga gesprekken aan. Reageer op reacties, deel meningen en start discussies. Hiermee bouw je echte relaties op.

Elk online moment is dus een kans om je merk te versterken en je netwerk uit te breiden. 

Daarbij kun je natuurlijk denk aan het delen van successen, maar deel ook eens je uitdagingen. Hiermee voeg je nog meer menselijkheid toe aan je ‘personal brand’.

Social selling is het geheime wapen

Pas je dit toe? Dan ben je eigenlijk bezig met ‘Social selling’.

En dat is super effectief omdat het persoonlijke relaties bouwt en onderhoudt via bijvoorbeeld LinkedIn. Het stelt je in staat om jouw boodschap direct aan de juiste mensen te presenteren.

Het is wel belangrijk dat je jouw posts persoonlijk maakt en zorg dat je posts specifiek en relevant zijn, en aansluiten op de behoeften van je doelgroep. Zo laat je zien dat je de tijd neemt om je connecties te begrijpen.

Natuurlijk kun je ook de wederzijdse voordelen laten zien door te presenteren hoe jouw volgers kunnen profiteren van een samenwerking, maar als je er altijd alleen maar een commerciële boodschap van maakt reageert er straks niemand meer.

Het gaat er altijd om dat je jouw online podium gebruikt om je kennis en ervaring te delen. Dit maakt jou (om dan nog maar een andere term in de blog te gooien) een tought leader.

Een aantal voorbeelden van content:

  • Video’s en Artikelen: Post regelmatig inhoudelijke video’s of artikelen over trends in je branche.
  • Live Sessies: Organiseer live sessies om vragen te beantwoorden. Een mini webinar kun je het wel noemen.
  • Succesverhalen: Probleem, oplossing, bewijs. Laat het zien vanuit de inhoud.
 
Heel veel succes!

Geschreven door:

Meer lezen?

merk
Lees verder »
headshot-of-surprised-woman-with-terrified-express-2023-11-27-05-18-52-utc
Lees verder »
raam staren
Lees verder »