Eerst je merk, dan pas de marketing

Inhoudsopgave

TL;DR:

Een sterk merk is de basis van succesvolle marketing. Door eerst je merkidentiteit helder te definiëren, zorg je voor een stevige fundering waarop je effectieve en consistente marketing kunt bouwen die echt impact maakt.
In mijn carrière als marketeer heb ik vaak gezien hoe bedrijven direct in marketing duiken zonder eerst na te denken over hun merkstrategie. Dit is een cruciale fout die veel organisaties maken.

Ik geloof sterk dat je eerst je merk moet definiëren en versterken voordat je effectief kunt marketen. En over het waarom en hoe vertel ik je in deze blog.

Start met het juiste fundament

Bij het opbouwen van een sterk merk komt veel kijken. Het is niet alleen een logo of een catchy slogan, maar een complete identiteit die consistent wordt uitgedragen. 

Neem bijvoorbeeld een online marketingbureau: veel bureau’s communiceren over hoe ze je helpen groeien. Dat klinkt in eerste instantie misschien goed, maar het raakt niet de kern van wat je doelgroep wil bereiken. En nog een reden: iedereen zegt hetzelfde.

Een goede merkidentiteit zorgt ervoor dat je niet alleen praten over wat je doet, maar over waarom en de impact die je maakt

Nu is dit niet een blog om uit te leggen hoe je een sterk merk bouwt maar toch een kleine introductie. Wanneer je met dit fundament aan de slag gaat kijk je wat mij betreft naar 7 punten:

  1. Wie denk je dat je zelf bent
  2. Wie ben je volgens je bestaande klanten
  3. Wat doet de concurrentie
  4. Welke trends zijn er in de markt
  5. Wie zijn je doelgroepen eigenlijk
  6. Hoe ziet jouw SWOT analyse eruit
  7. Wat is de grootste wens en angst en welke oplossing biedt je

Merk gaat dus voor marketing

Door eerst te focussen op onze merkstrategie, kun je een solide basis leggen voor al je marketingactiviteiten. Een goede merkstrategie helpt je namelijk om écht die emotionele connectie te kunnen maken met je doelgroep. Je spreekt hun taal, begrijpt hun pijnpunten en biedt oplossingen die verder gaan dan het platte product of de platte dienst.

En zeg nou zelf: als je niet weet wie je zelf bent.. Hoe kun je dan communiceren naar de buitenwereld? Buiten winnen is toch binnen beginnen?

Alleen zo boek je pas echt goede resultaten

Met een duidelijke merkstrategie is het mogelijk om veel gerichter en effectiever marketen. Je campagnes hebben meer impact omdat ze consistent zijn met je merkidentiteit. Het gevolg? Een toename in (klant)loyaliteit, hogere betrokkenheid bij onze content en uiteindelijk dus ook betere bedrijfsresultaten.

Waarom? Omdat je jouw merkbelofte super scherp hebt. Wat wil je dat klanten voelen als ze aan je merk denken? Welke waarden wil je overbrengen? En hoe is dit anders dan bij de concurrent?

Nogmaals: je moet ze eerst scherp hebben voor dat je ze kunt communiceren.

Een sterke merkstrategie betekent wat mij betreft dat je een duidelijk en consistent verhaal vertelt dat resoneert met je publiek. Het helpt je om op te vallen in een drukke markt en om een loyale klantenkring op te bouwen. Dus door te investeren in branding, zorg je ervoor dat al je marketingactiviteiten effectiever en impactvoller zijn.

Neem contact met ons op

Misschien vind je dit ook interessant...

Whitepaper
De zin en onzin van whitepapers
Poffertjes
Poffertjesmarketing! #hdp
VOXTUR
Van strategie tot uitvoering: VOXTUR