Je verkoopt geen product. Je verkoopt emotie!

Inhoudsopgave

TL;DR:

Mensen kopen geen product, ze kopen het gevoel dat het hen geeft. Door in te spelen op emotie creëer je een diepere connectie met je doelgroep en maak je van klanten ambassadeurs voor je merk.
Het is misschien een open deur, maar consumenten (en dus ook zakelijke beslissers) kopen niet alleen een product, ze kopen vooral de emoties en ervaringen die daarmee gepaard gaan. Door in te spelen op de gevoelens van je doelgroep, wordt de verbinding met je doelgroep beter en verkoop je waarschijnlijk ook nog een stuk eenvoudiger.

Dus als je inspeelt op de emotie in plaats van alleen het verkopen van je product zorg je niet alleen voor hogere verkoopcijfers, maar ook voor loyaliteit en herhaalaankopen. Ik deel graag met je hoe je emoties effectief kunt gebruiken in je marketingstrategie.

De kracht van emotie in marketing

Onderzoek toont aan dat emotionele reacties vaak sterker zijn dan rationele overwegingen als het gaat om aankoopbeslissingen. Als jij met jouw organisatie hierop inspeelt heb je dus een prachtige kans om je concurrentie ver voor blijven. Een aantal feiten:

Herinneringen en associaties

Als jouw doelgroep een positieve emotionele ervaring heeft met jouw merk, is de kans groot dat ze jouw merk blijven herinneren en er opnieuw voor kiezen. Natuurlijk zijn de mensen die bij jouw merk werken hierin het belangrijkste element, maar je kunt het bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door het gebruik van bepaalde muziek, kleuren of beelden die positieve gevoelens oproepen.

Maar ook jij als marketeer kan je merk laten onderscheiden. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je merk emoties oproept als bijvoorbeeld vreugde, nostalgie of zelfs spanning wanneer ze in contact komen met je producten

Vertrouwen en loyaliteit

Wanneer je er voor kiest om een emotionele marketingstrategie te gebruiken, bouw je aan een diepere connectie met je doelgroep. Het fijne hiervan is dat dit vaak zorgt voor een hogere loyaliteit, omdat je doelgroep zich meer begrepen en gewaardeerd voelt. Ze zien je merk ineens niet meer als een gladde verkoper, maar als een vriend die ze vertrouwen.

Het is daarin wel belangrijk dat je consistent bent. Want alleen door consistent jouw boodschap te vertellen, kan je een sterke identiteit opbouwen die je doelgroep aanspreekt en vasthoudt.

Zo pas je emotie in marketing toe

Wanneer je emotie in marketing echt goed wil toepassen is het vooral erg belangrijk dat je begint met de basis: het goed kennen van je doelgroep en het maken van een goede strategie. Ik geef je een aantal manieren waarop waarop je emoties kunt toepassen in je marketingactiviteiten:

1. Verhalen vertellen

  • Authentieke verhalen:
    Verhalen zijn een super krachtige manier om emoties op te roepen en een band met je doelgroep te creëren. Een goed verhaal brengt de essentie van je merk over. Ze geven dus een reden om je doelgroep verbonden te laten voelen met je merk. Authentieke verhalen vertellen is ook super effectief in campagnes die inspelen op algemene thema’s zoals familie, liefde en succes.
  • Visuele en narratieve elementen:
    Heb je een authentiek verhaal? Gebruik dan beelden, video’s en goed geschreven teksten om je verhaal tot leven te brengen. Een emotioneel geladen campagne kan bijvoorbeeld een klantreis laten zien, van een probleem naar een oplossing, waarin je product of dienst een onmisbare rol speelt.

2. Sociale bewijskracht en autoriteit

  • Recensies en klantverhalen:
    Wanneer je de positieve ervaringen van andere klanten deelt over jouw product, overtuig je jouw potentiële klanten sneller van de waarde van je product. Je zorgt namelijk voor een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid. En dit is dan weer onmisbaar voor de emotionele binding met je merk.
  • Expertise en autoriteit:
    Ook kun je jouw merk positioneren als een autoriteit in je branche. Bijvoorbeeld door het delen van deskundige kennis, het laten zien van innovaties of het benadrukken van je ervaring en de grote klanten waarmee je werkt. Ook dit versterkt de emotionele band, want je biedt eengevoel van zekerheid en betrouwbaarheid.

3. Verrassing en persoonlijke aanpak

  • Verrassingen:
    Kleine verrassingen kunnen een grote impact hebben op hoe je doelgroep je merk ervaart. Denk bijvoorbeeld aan onverwachte kortingen en speciale aanbiedingen maar zeker ook een persoonlijke boodschap of een cadeautje. Als je een verrassing toevoegt versterk je de positieve emoties (geluksmomentjes) en zorg je voor een blijvende indruk. Let alleen wel op dat je niet alles zomaar weggeeft: het moet echt van waarde zijn voor je doelgroep.
  • Personalisatie:
    Merken die het echt goed doen passen vooral veel personalisatie toe. Personalisatie speelt een super belangrijke rol in het zorgen voor een emotionele band. Door je doelgroep persoonlijk te benaderen en hen het gevoel te geven dat ze speciaal en gewaardeerd zijn, verhoog je de kans op loyaliteit en herhaalaankopen.

Aan de slag?

Ik schreef het al eerder: wanneer je emotionele marketing goed wilt toepassen is het super belangrijk dat je jouw doelgroep door en door kent en ook een goed strategisch plan maakt. Wil je aan de slag? Dan zijn hier wat stappen om mee te beginnen:

1. Analyse van je doelgroep

Jij moet als geen ander begrijpen wat je doelgroep beweegt. Welke emoties zijn belangrijk voor ze en hoe kun je hierop inspelen met je product? Een goede manier om dit inzicht te krijgen is aan de slag te gaan met klantfeedback. Ivoren toren marketeers zijn er toch al genoeg?

Ook weet je nu dat personalisatie super belangrijk is. Daarom moet je jouw doelgroep op basis van emotionele criteria, zoals hun voorkeuren, waarden en levensstijl segmenteren. Als je dit doet weet je precies wanneer je welke campagne moet starten in welke fase van de klantreis en sluiten je campagnes dus ook perfect aan op de behoeften van je doelgroep.

2. Maak een contentstrategie

Nu je precies weet hoe je doelgroep in elkaar zit kun je aan de slag met het ontwikkelen van een contentstrategie die verhalen vertelt en emoties oproept. Je kunt natuurlijk denken aan blogs, video’s en social media posts, maar er zijn zeker ook andere vormen van content die een emotionele connectie maken met je doelgroep.

Het is namelijk echt belangrijk om verschillende media te gebruiken om je emotionele boodschap over te brengen. Zoveel mensen zoveel wensen, niet iedereen vindt het fijn om een blog te lezen. Video’s, infographics en interactieve content kunnen allemaal helpen om je verhaal op een boeiende manier te vertellen én dus ook in verschillende vormen hetzelfde verhaal te vertellen!

3. Blijf consistent, coherent en consequent

En heb je je strategie en uitvoering op orde, zorg er dan al helemaal voor dat je emotionele boodschap consistent is. Want alleen als je consistent, coherent en consequent jouw boodschap blijft uitdragen helpt het bij het een sterke merkidentiteit en zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen.

Niet te vergeten: hoe tof, onderscheidend of uniek je campagne ook is, blijft altijd trouw aan de (huis)stijl van je organisatie. Want je wilt niet dat je campagne een eigen leven gaat leiden en mensen je merk niet meer herkennen..

Succes!

Ook meer emotie in jouw marketing?

Misschien vind je dit ook interessant...

Mediabedrijf
Van marketingafdeling naar mediabedrijf
Marketingpsychologie Christ Coolen
Betere resultaten? Gebruik marketing psychologie!
Poffertjes
Poffertjesmarketing! #hdp