Marketeer: blijf toegankelijk in je organisatie

Inhoudsopgave

TL;DR:

Als marketeer blijf je toegankelijk door tijd te maken voor informele gesprekken, je kennis te delen in begrijpelijke taal, er te zijn als collega’s je nodig hebben en je expertise te vertalen naar praktische oplossingen voor het dagelijks werk van je collega’s.
Als marketeer ben je altijd bezig met de toekomst. Nieuwe trends spotten, innovatieve campagnes bedenken en vooruitstrevende strategieën ontwikkelen. Dat is allemaal super belangrijk, maar soms vergeten we daardoor wel eens wat er vandaag speelt in onze eigen organisatie.
Je beste ideeën komen vaak niet uit dat ene gave marketingboek of die hippe LinkedIn post. Ze komen uit gesprekken met je collega’s, uit de dagelijkse uitdagingen van het salesteam, of uit frustraties van de klantenservice. Daarom neem ik je in deze blog mee in hoe je als marketeer toegankelijk blijft voor je collega’s, zodat je niet alleen de marketeer van morgen bent, maar ook de helpende hand van vandaag.

Maak tijd voor informele momenten

Je agenda zit vast bomvol met ‘meetings, deadlines en projecten’. Toch is het belangrijk om tijd vrij te maken voor spontane gesprekken. Plan bijvoorbeeld elke week een paar koffie catch-ups met collega’s van verschillende afdelingen. Gewoon even bijkletsen, zonder agenda.
Die informele momentjes zijn goud waard. Tijdens zo’n gesprek hoor je bijvoorbeeld dat het salesteam steeds dezelfde vragen krijgt van klanten. Daar kun jij dan weer mooie content over maken. Of je hoort van HR dat ze moeite hebben met het aantrekken van talent. Misschien kun jij helpen met een toffe employer branding campagne.

Deel je kennis op een toegankelijke manier

Marketing zit vol met fancy termen en ingewikkelde concepten. Maar je collega’s hebben er niks aan als jij in vakjargon blijft praten. Organiseer daarom bijvoorbeeld een maandelijkse ‘Marketing voor Dummies’ sessie. In een half uurtje leg je dan op een leuke manier uit wat bijvoorbeeld ‘customer journey mapping’ of ‘content marketing’ betekent.
Start ook een twee-wekelijkse marketing nieuwsbrief waarin je in normale mensentaal vertelt waar je mee bezig bent. Geen lange lappen tekst, maar korte updates met concrete voorbeelden. Zo weten je collega’s precies hoe ze jouw expertise kunnen gebruiken voor hun eigen werk.

Wees er als het nodig is

Zet in je agenda een vast ‘inloopuurtje’ waarin collega’s zonder afspraak bij je kunnen binnenlopen met vragen. Maak ook duidelijk dat ze je altijd een berichtje kunnen sturen als ze ergens mee zitten. Soms heeft iemand alleen maar een snelle check nodig op een klantpresentatie of wat advies over social media.
En als een collega om hulp vraagt, maak er dan ook echt tijd voor. Natuurlijk kun je niet overal ‘ja’ op zeggen, maar een kwartiertje meedenken kan al heel waardevol zijn. Plus: die collega helpt jou vast ook een keer als jij iets nodig hebt.

Vertaal je expertise naar praktische oplossingen

Marketing draait niet alleen om grote campagnes en merkstrategie. Soms heeft het salesteam gewoon een paar goede one-pagers nodig. Of zoekt het product team naar een betere manier om features uit te leggen aan klanten. Door je expertise te vertalen naar praktische oplossingen, laat je zien dat marketing er is om te helpen.
Vraag actief aan andere teams waar ze tegenaan lopen in hun dagelijkse werk. Vaak zijn er kleine dingen waar jij vanuit je marketing-expertise bij kunt helpen. Die hulp wordt enorm gewaardeerd en het levert jou weer nieuwe inzichten op voor je ‘echte’ marketingwerk.

Genoeg gepraat... aan de slag!

Misschien vind je dit ook interessant...

Feedback cadeautje
Feedback is a gift!
Samenwerken
Samenwerken met een bureau doe je zo
RIchelle
Ik werd aangenomen als diversiteitspion