Realistische doelen stel je zo

Inhoudsopgave

TL;DR:

Realistische doelen geven focus en zorgen voor haalbare resultaten. Begin klein, wees specifiek en zorg dat je doelen meetbaar zijn. Zo blijf je gemotiveerd en boek je stap voor stap vooruitgang.
Het opstellen van effectieve marketingdoelstellingen kan een uitdagende taak zijn, maar met de juiste aanpak kun je je inspanningen focussen en betere resultaten behalen. In deze blog deel ik graag met je hoe je realistische marketingdoelstellingen kunt bepalen, met een focus op het OGSM Canvas als strategisch hulpmiddel. #spann0nd

Maar laten we eerst even kijken naar wat marketingdoelstellingen precies zijn. Het zijn specifieke resultaten die je wilt bereiken met je marketingactiviteiten (joh). Maar je kunt niet zonder ze, want ze helpen je om gefocust te blijven en je succes te meten. Wat die doelen dan kunnen zijn? Denk aan het verhogen van je naamsbekendheid, het genereren van leads, of het verbeteren van de klanttevredenheid.

Het begint met de doelen van je organisatie

Het bepalen van je marketingdoelstellingen begint met een goed begrip van de overkoepelende doelen van je organisatie. Het is namelijk super belangrijk om te weten wat je organisatie op lange termijn wilt bereiken. Moet bijvoorbeeld de omzet worden verhoogd? Moeten er nieuwe markten worden betreden? Of moet juist de klantretentie worden verbeterd?

Allemaal doelen die de basis vormen voor je marketingstrategie én uitvoering.

Prioriteren, leren, creëeren en optimaliseren

Laten we beginnen met de prioriteitenmatrix. Want niet alle marketingdoelstellingen zijn even belangrijk. Het is dus belangrijk om je je doelen te prioriteren op basis van hun impact op je organisatie, de urgentie en de haalbaarheid. Focus altijd eerst op de doelen die de grootste bijdrage leveren aan je bedrijfsstrategie (zo krijg je ook minder gedoe met diegene die de factuur moet gaan betalen).

Nu je weet wat je als eerste aan moet pakken is het belangrijk om je doelgroep goed kennen. Dit noem je een ICP (ideal customer profile). Wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun behoeften, voorkeuren en uitdagingen? Door je doelgroep in kaart te brengen, kun je gerichter en effectiever communiceren.

Ga je aan de slag met de promotie? Dan is het belangrijk om de voortgang van je marketingdoelstellingen te meten. Definieer meetbare KPI’s (Key Performance Indicators) zoals het aantal gegenereerde leads, websiteverkeer, social media engagement of misschien zelfs toename in naamsbekendheid.

Die marketingdoelstellingen kunnen trouwens veranderen omdat je organisatie bijvoorbeeld groeit of de marktomstandigheden veranderen. Je moet dus wel altijd bereid zijn om je doelstellingen regelmatig te herzien en aan te passen, want dit zorgt ervoor dat ze relevant blijven en blijven bijdragen aan het succes van je organisatie.

OMG! OGSM

Een super goede manier om zeker te weten dat je met de juiste dingen bezig bent is gebruik te maken van het OGSM canvas.

Het OGSM canvas is een planningsmodel dat je helpt om je lange termijn visie te koppelen aan kortere termijn doelen, strategieën en meetbare resultaten.

OGSM staat trouwens voor voor Objectives, Goals, Strategies, en Measures. En ondanks dat dit model super populair is bij grote bedrijven zoals Procter & Gamble kun jij het zeker ook gebruiken. Gewoon meedoen met de ‘big guys’ dus.

Maar welke stappen binnen het OGSM canvas zijn er dan? Een lijstje voor je:

  1. Objectives (Doelstellingen):
    Dit zijn de kwalitatieve einddoelen van je organisatie. Ze vormen de basis van je strategie en geven richting aan je marketingdoelstellingen.
  2. Goals (Doelen):
    Dit zijn de kwantitatieve resultaten die je moet behalen om je doelstellingen te realiseren. Ze moeten SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant, en Tijdgebonden
  3. Strategies (Strategieën):
    Dit zijn de wegen die je bewandelt om je doelen te bereiken. Het gaat om de concrete acties en plannen die je uitvoert om je doelen te halen​
  4. Measures (Maatstaven):
    Dit zijn de kwantitatieve punten die je gebruikt om de voortgang van je strategieën te volgen. Ze helpen je om te bepalen of je op koers ligt en of je strategieën effectief zijn​

Nog wat praktische tips

Nu je weet waarom en hoe heb ik nog een aantal praktische tips voor je:

  • SMART doelstellingen:
    Zorg ervoor dat je marketingdoelstellingen Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant, en Tijdgebonden zijn.
  • Betrek je team:
    Verzamel input van je teamleden om een breed perspectief te krijgen en meer draagvlak te creëren.
  • Gebruik technologie:
    Maak gebruik van tools zoals CRM-systemen en marketing automation om je doelstellingen te monitoren en je inspanningen te optimaliseren. Natuurlijk: niet alles wat merkbaar is, is meetbaar en andersom. Maar je moet iets hebben om mee te kunnen sturen toch?
  • Laat je inspireren door data:
    Analyseer regelmatig je data en laat je hierdoor inspireren. Pas je strategie niet zomaar aan op basis van wat wel en niet werkt volgens de data maar neem het mee als extra inspiratiebron.

Als je succesvol wilt zijn met marketing kun je dus niet zonder het bepalen van realistische marketingdoelstellingen. Nu weet je dat je, door duidelijke, meetbare en haalbare doelen te stellen, je je marketinginspanningen beter kunt richten en de effectiviteit ervan kunt verhogen.

Blijf altijd flexibel, ken je doelgroep als geen ander, en meet je voortgang in dashboards en tools om iedere dag weer te verbeteren.

Neem contact met ons op

Misschien vind je dit ook interessant...

Whitepaper
De zin en onzin van whitepapers
boardroom
Discussie in de boardroom over je budget? Dit gaat je helpen!
bundle-of-dollars-in-purse-on-beige-background-2023-11-27-05-21-52-utc_1920x1280 (1)
Ik wil NU leads! (en daarom werkt het dus niet...)