Wat is marketing?
Oke laten we makkelijk beginnen. Want marketing is zoveel meer dan alleen een middel om leads te genereren voor sales. Het is een super spannende en creatieve wereld waarin we waarde creëren voor zowel de klant als het bedrijf. Marketeers zijn elke dag bezig met het begrijpen van wat de doelgroep nodig heeft en wenst. Door middel van onderzoek en het analyseren van data zorgen ze ervoor dat de campagnes steeds beter inspelen op die behoeften.
En.. Marketing gaat ook over het opbouwen van een sterke merkidentiteit en naamsbekendheid. Marketeers communiceren iedere dag met de doelgroep via sociale media, e-mailcampagnes, evenementen en ga zo maar door. Door een herkenbaar en betrouwbaar merk te creëren, zorgen ze ervoor dat de doelgroep ze niet alleen herkennen maar ook vertrouwen. En dat vertrouwen is dan weer onmisbaar voor het opbouwen van loyale klanten en/of medewerkers.
Wat is sales?
Goed. Dan de definitie van sales. Sales richt zich op het omzetten van potentiële klanten in daadwerkelijke kopers. Zij zijn degene die direct contact hebben met klanten, hen overtuigt van de waarde van het product of de dienst, en hen door het aankoopproces begeleidt. Eigenlijk is het dus eerder een soort ‘helpen inkopen’. Hiervoor heb je niet alleen fantastische communicatieve vaardigheden nodig, maar moet je ook super goed je product of dienst kennen én de behoeften van de prospect.
Maar dat niet alleen. Sales is ook bezig met het opbouwen van duurzame relaties met klanten. Dit gaat verder dan alleen de platte verkoop. Het draait om het onderhouden van die relatie, zodat de klant tevreden blijft en terugkomt voor meer aankopen. Als sales speel je dus een onmisbare rol in het behouden van klantloyaliteit en het genereren van repeterende inkomsten.
Marketing kan prima zonder sales!
Veel mensen denken dat marketing en sales altijd hand in hand moeten gaan. Maar wist je dat marketing ook op zichzelf heel succesvol kan zijn? Als marketeer kan je door het ontwikkelen van strategische campagnes een sterke merkidentiteit opbouwen en de behoefte bij de doelgroep creëren. Hoe? Door waardevolle en relevante content te bieden die perfect aansluit bij de interesses en problemen van de doelgroep.
En wanneer je als organisatie ook op lange termijn succesvol wil zijn dan kun je niet zonder marketing. Door een strakke merkpositionering en klantgericht communiceren bouw jij als marketeer net als sales een duurzame relatie op met je doelgroep. Alleen is deze niet 1 op 1 maar 1 op n. Marketeers zijn dus continu bezig ben met het optimaliseren van de klantbeleving en het bieden van waardevolle informatie. En dat leidt dan weer tot klantloyaliteit en positieve (misschien zelfs mond-tot-mond)’reclame’.
Of toch niet...
Nee. Marketing kan niet zonder sales. Want hoewel marketing veel zelfstandig kan bereiken, is een goede samenwerking met sales onmisbaar om echt succesvol te zijn. Marketeers kunnen namelijk super waardevolle inzichten van het salesteam krijgen, die dagelijks in direct contact staan met klanten. Deze inzichten helpen je om super specifieke en gerichte content te creëren die echt de behoeften en pijnpunten van de doelgroep invult.
Een goede sales weet precies wat er speelt bij de klant en kunnen waardevolle feedback geven over welke boodschappen het meest effectief zijn. Deze samenwerking stelt marketeers dus in staat om de marketingstrategieën doorlopend te verbeteren en aan te passen op basis van real-time feedback uit het veld. Maar het werkt ook andersom: door nauw samen te werken met sales zorg je er als marketeer voor dat de leads die je genereert van hogere kwaliteit zijn en klaar om geconverteerd te worden.
2 functies, 1 missie
Oké. Het is duidelijk dat marketing en sales elkaar nodig hebben om goed te kunnen presteren. Terwijl marketing zich richt op het aantrekken en informeren van potentiële klanten, neemt sales de taak op zich om deze klanten te converteren en te behouden. Dit betekent dat er altijd een uitwisseling van informatie en strategieën moet zijn tussen beide functies.
Door samen te werken, werken marketing en sales als 1 front die zorgt voor een naadloze klantreis, van bewustwording tot aankoop en verder. Marketing is een vak. Sales ook. Maar door samen te werken verhoog je niet alleen de efficiëntie, maar zorg je er ook voor dat de klant een consistente en positieve ervaring heeft met het merk, wat de kans op herhaalde aankopen en fans van je organisatie vergroot.