Om in marketing daarom succesvol te blijven, is het super belangrijk om altijd te blijven leren en je aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Dit is niet alleen noodzakelijk om bij te blijven, maar ook om je voor te bereiden op toekomstige uitdagingen en kansen voor de organisatie waarvoor je werkt.
Een carrière lang blijven leren
Als ik terugkijk naar de afgelopen marketingjaren zie ik één belangrijke trend. Altijd blijven leren. Of het nu gaat om het bijwonen van conferenties, het volgen van online cursussen of gewoon het lezen van de nieuwste blogs over marketing, het is belangrijk om te blijven investeren in je kennis en vaardigheden. Dat helpt je namelijk niet alleen om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, maar ook om proactief te zijn in je werk.
Neem bijvoorbeeld destijds de opkomst van TikTok. Je kunt dit links laten liggen, maar door actief te experimenteren met het platform, kun ik deze nieuwe skill snel onder de knie krijgen. Dit geeft je dan weer een voorsprong op de concurrenten die minder snel inspelen op zo’n nieuwe trend.
Jezelf altijd blijven aanpassen
Naast jezelf blijven ontwikkelen is aanpassingsvermogen wat mij betreft ook een essentiële eigenschap voor elke marketeer. Wat gisteren niet werkte, werkt morgen misschien wel. En wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer.
Natuurlijk hebben we als marketeers tegenwoordig een bak aan beschikbare data, maar soms zegt je ervaring en intuïtie iets anders. Daarom vind ik het belangrijk jezelf niet te laten leiden door data maar jezelf te laten inspireren. Wat nou als je besluit de campagne toch door te zetten? Misschien blijkt het dan wel een groot succes te zijn!
Doordat je jezelf steeds kunt aanpassen en bereid bent om je strategie aan te passen als de omstandigheden daarom vragen, kun je namelijk ook eerder vertrouwen op je ervaring.
Nog zo’n voorbeeld: de verschuiving van offline naar online marketing. Vroeger waren printadvertenties en tv-commercials de belangrijkste kanalen. Maar met de opkomst van ‘het internet’ moesten marketeers de strategie volledig herzien en nieuwe vaardigheden ontwikkelen, zoals SEO en content marketing.
Deed je dat niet? Dan was het waarschijnlijk einde verhaal. En deed je dat wel, dan konden jijzelf én jouw organisatie blijven groeien en succesvol zijn.
Feedback is onmisbaar
Een ander belangrijk onderdeel van jezelf aan kunnen passen is de vaardigheid om feedback te ontvangen en te integreren. Dit geldt zowel voor feedback van klanten als van teamleden. Regelmatige feedbacksessies kunnen je waardevolle inzichten geven over wat wel en niet werkt. Zorg er daarom voor dat je een cultuur van open communicatie en regelmatige evaluaties bouwt. Hierdoor kun je snel inspelen op veranderingen en je strategieën aanpassen op basis van de feedback die je ontvangt.
Marketing is namelijk een continu leerproces. Ik zei het al eerder: wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. Blijf leren en blijf jezelf aanpassen aan de veranderende omgeving. Door jezelf continu te ontwikkelen en flexibel te blijven in je aanpak, kun je niet alleen inspelen op de huidige trends, maar ook anticiperen op toekomstige veranderingen. Dit stelt je in staat om altijd een stap voor te blijven in een soms wel wat spannende markt.