In deze samenvatting van de podcast deel ik hoe Kadir zijn merk heeft opgebouwd, waarom crowdfunding voor hem de ideale financieringsvorm was, en hoe hij halal food van niche naar mainstream brengt.
Van frustratie naar innovatie
“Als kind kon ik niet eten op verjaardagsfeestjes,” vertelt Kadir. “We moesten vaak genoegen nemen met een kaasborrel of kaassnack.” Die ervaring bleef hem bij, en toen hij jaren later bij een grote bakkerij werkte en steeds meer vragen kreeg over halal producten, zag hij zijn kans.
Het begin was niet makkelijk. “Niemand wilde samenwerken, want dat is een beetje het geheim van de smid.” Maar Kadir gaf niet op. Hij ontwikkelde zijn eigen receptuur en begon klassiek: venten met worstenbroodjes. Part-time ondernemen bleek echter niet de weg. “Voor mij is het all in of all out.”
Het moment van waarheid
De echte doorbraak kwam na een reeks tegenslagen. “We hadden alle retailers, alle supermarkten benaderd. Iedereen gaf me een ei over de bol. ‘Halal is niet mainstream, het is niche, te moeilijk.’ Tot Dirk van den Broek ons een kans gaf met twee winkels in Rotterdam.”
Kadir plaatste banners, deelde flyers, zette social media in. “Mag helemaal niet, maar ik dacht: ik ga er nu al in.” Het resultaat? Ze verkochten zoveel dat het hoofdkantoor zich afvroeg wat er aan de hand was. “En de rest is geschiedenis.”
Van productie naar eigen bakkerij
Een cruciale stap was de overstap naar een eigen bakkerij. “Na corona kregen we prijsverhogingen om onze oren. Eerst begreep iedereen dat – gas, bloem, olie, Oekraïne. Maar daarna bleef het doorgaan.” Het breekpunt kwam toen een producent zei: “Jij verdient te veel.”
“Dat was voor mij de wake-up call,” zegt Kadir. “Als we dit niet hadden gedaan, dan bestonden wij niet meer.” Nu zijn ze de eerste halal bakkerij op deze schaal in Nederland. “We hebben een bres in de muur geslagen, waarin we twee werelden bij elkaar brengen.”
Crowdfunding als gamechangers
Met een crowdfundingcampagne haalde Kadir 850.000 euro op. “We zijn anderhalf jaar bezig geweest. Begin nooit in juli – gratis tip.” Het succes kwam door een combinatie van PR en momentum. “We hebben 19,4 miljoen mensen bereikt. We zijn in alle vakbladen, alle dagbladen geweest.”
Het laatste stuk kwam door FOMO (Fear Of Missing Out). “De laatste maand wilde iedereen er ineens bij horen. We zaten in het buitenland met drie uur tijdsverschil deals te sluiten.”
De toekomst van halal food
Is halal nog wel een niche? “Er wordt jaarlijks voor 70 miljard aan halal voeding verkocht,” zegt Kadir. “Albert Heijn zegt: halal is mainstream. En wie is de marktleider? Dat is Albert Heijn. Dus wie zijn wij?”
Hij ziet nog enorme groeikansen, vooral internationaal. “In Engeland zien we nog veel meer potentie. Ik denk dat we daar een tweede fabriek kunnen bouwen.” Maar eerst Nederland nog verder uitbouwen. “We hebben nu rond de 1000 supermarkten in Nederland en België, maar er is nog zoveel te winnen.”
De missie blijft centraal
Ondanks alle groei en succes blijft de missie centraal staan. “Eten dat je deelt is twee keer zo lekker,” zegt Kadir. “Als we overproductie hebben, gooien we niks weg maar brengen we het naar een voedselbank. We pronken er niet mee, het is gewoon standaard.”
“We zijn als politieke vluchtelingen hier gekomen met mijn ouders. We hebben hier alles geleerd. Dit is voor mij Nederland – dat wij samen bouwen aan iets moois. Er is meer dat ons verbindt dan dat ons scheidt.”