In deze samenvatting van de podcast deel ik waarom de effectiviteit van koude e-mails blijft dalen, hoe je personalisatie kunt combineren met schaal, en waarom een handgeschreven kaartje soms krachtiger is dan de meest geavanceerde digitale campagne.
De terugkeer naar persoonlijk contact
“Ik denk dat personalisatie nooit anders is geweest,” legt Daan uit. “Ik denk dat er honderd, tweehonderd jaar geleden dat persoonlijk contact ook ontzettend belangrijk was. Alleen de laatste twintig jaar is er een shift geweest door opkomende tools, waardoor het heel makkelijk is om een massa te bereiken.”
Het resultaat? “Je krijgt dusdanig veel berichten en ook zeker online uitingen. Het is gewoon echt een dump van digitalisering wat je constant volgeschoten krijgt. Waardoor je denk ik de behoefte krijgt om echt weer persoonlijk contact te hebben, zoals het van oudsher is.”
Waarom koude e-mails niet meer werken
Een interessante ontwikkeling die Daan signaleert is de dalende effectiviteit van koude e-mails: “Een Amerikaanse tool ziet dat hun klanten vroeger 2% conversie haalden op hun e-mails. Nu is dat gedaald naar 1%. Wat zien we? Dan zeggen we, ja maar dan gaan we nog meer e-mails sturen. Maar dit zien we zo breed gebeuren.”
Het probleem wordt nog groter: “Google en Microsoft zitten op koude e-mail, heel strikt. Die domeinen worden om de haverklap uitgegooid. Dus die zijn ook alweer op zoek naar andere manieren.”
De kracht van offline in een online wereld
Een verrassend inzicht komt uit de retail: “70% van onze omzet komt uit retailers. Die zitten ook heel erg met opt-ins, dat mensen zich heel snel weer uitschrijven op e-mails. Mensen lezen een e-mail niet meer en die zoeken dus een alternatief.”
Het voordeel van direct mail? “Voor een opt-in hoef je geen toestemming te geven. En in combinatie met een CRM-systeem en unieke QR-codes kun je precies zien wat het effect is.”
Hoe begin je met personalisatie?
Daan geeft praktische tips voor bedrijven die willen starten met personalisatie:
- Begin met data – “De data die je hebt, dat is ontzettend belangrijk. Wie zijn de leads en wie wil ik nou bereiken?”
- Start klein – “Begin met 250 en maak daar twee batches van”
Plan de follow-up – “Zonder follow-up heb ik maar één bedrijf die daar succes mee behaalt” - Meet de resultaten – “Voeg ze toe aan je pipeline of CRM en meet wat het daadwerkelijk doet”
- Denk lange termijn – “Zie het meer als een van de touchpoints wat daarop volgens kan leiden tot een sale”
Creatieve toepassingen
Daan deelt enkele succesvolle voorbeelden:
- Een makelaar die na een verkoop de hele straat een kaartje stuurt
- Een dakkapel-bedrijf dat na een installatie de buurt informeert
- Een autodealer die de buren laat weten over een nieuwe levering
“Bij events zien we gemiddeld dat 10% zich direct opgeeft naar aanleiding van een kaartje,” vertelt Daan. “Bij e-mail was dat 0,4%.”
De toekomst van personalisatie
Het gesprek maakt duidelijk dat we in een interessante overgangsfase zitten. De oude digitale methoden worden minder effectief, maar tegelijk maken nieuwe technologieën het mogelijk om klassieke persoonlijke aandacht op te schalen.
Daan’s advies? “Vergeet niet dat het opzetten van zo’n campagne behoorlijk wat tijd kost. Het verrijken van die data, de juiste data krijgen, daar moet je gewoon even tijd in stoppen.” Maar het loont: “Het is monnikenwerk af en toe, maar het effect is er wel.”