En omdat ik in hetzelfde schuitje heb gezeten deel ik hier wat praktische tips en strategieën met je om grip op je werk te houden. Hopelijk heb je er wat aan!
Wat is een t-shaped marketeer?
Voordat we op het gedeelte ‘grip op je werk’ ingaan wil ik graag eerst met je delen wat een t-shaped marketeer is.
Als t-shaped marketeer heb je namelijk diepgaande kennis in één specifiek gebieden (bijvoorbeeld contentstrategie), terwijl je ook brede kennis hebt van andere marketinggebieden. Precies het lange verticale streepje en het korte horizontale streepje van de T dus.
Een t-shaped marketeer zijn is fijn, want het maakt je flexibel en zorgt ervoor dat je in staat bent om met verschillende specialisten samen te werken. Je kunt bijvoorbeeld een expert zijn in SEO, maar ook genoeg weten van social media, e-mailmarketing en PPC-campagnes om goed samen te werken en bij te dragen aan de doelen van je organisatie.
Tegelijkertijd zorgt het er dus ook voor dat je met een miljoen en geen dingen tegelijkertijd bezig kunt zijn.
De oplossing? Een prioriteitenmatrix
Wil je grip op je werk als t-shaped marketeer? Dan is de prioriteitenmatrix een handig hulpmiddel om je taken te organiseren op basis van urgentie en belangrijkheid. Eigenlijk start je iedere week maar ook iedere dag met het indelen van je taken in vier categorieën:
- Belangrijk en urgent:
Deze taken vereisen onmiddellijke aandacht. Pak ze als eerste aan. - Belangrijk maar niet urgent:
Plan deze taken in je agenda. Ze zijn belangrijk, maar niet dringend. - Niet belangrijk maar urgent:
Probeer deze taken te delegeren, bijvoorbeeld aan je college of een bureau. - Niet belangrijk en niet urgent:
Deze taken moet je eigenlijk schrappen of in ieder geval uitstellen.
Een prioriteitenmatrix helpt je dus om gefocust te blijven op wat er echt toe doet. Het zorgt er dus ook voor dat je overweldigd raakt door minder belangrijke taken. Prima om hier dus aan het begin van iedere week en het begin van iedere dag even bij stil te staan.
Maar er is meer...
Misschien ken je ‘m al, het boek GRIP van Rick Pastoor. Dit boek was voor mij echt een eye-opener om meer GRIP te krijgen (haha) op mijn werk. Ik heb ook hier een aantal belangrijke tips uit gehaald (afgezien van het feit dat je dit boek zo even moet bestellen en uitlezen):
- Weekoverzicht:
Plan aan het begin van elke week je belangrijkste taken en afspraken. Dit geeft je een duidelijk beeld van wat er moet gebeuren. - Dagelijkse focus:
Begin elke dag met een korte planning van je drie belangrijkste taken. Dit helpt je om gefocust te blijven. - Tijdblokken:
Werk in geconcentreerde tijdsblokken en vermijd multitasking. Dit verhoogt je productiviteit en voorkomt afleidingen.
Weg met de stress!
Je snapt nu wel dat stress is een veelvoorkomend probleem voor jou als t-shaped marketeer is.
Maar het is oh zo belangrijk om je stress te verminderen om je productiviteit en welzijn te waarborgen. Het komt ook je creativiteit ten goede!
Een manier om dit te doen is door duidelijke doelen te stellen. Want wanneer je precies weet wat er van je verwacht wordt, kun je gericht aan je doelen werken.
Een andere manier is om gebruik te maken van projectmanagementtools zoals bijvoorbeeld Trello. Deze tools helpen je om je taken en deadlines bij te houden, waardoor je een beter overzicht hebt van wat er gedaan moet worden en wanneer.
Je kunt zelfs stellen dat een taak die niet in je projectmanagementtool staat niet bestaat. Zo voorkom je ook dat je collega’s via een miljoen kanalen opdrachten geven. Structuur is misschien wel de basis van grip op je werk!
En over die miljoen kanalen gesproken.. Effectieve communicatie speelt ook een grote rol in het verminderen van werkstress. En dat doe je niet alleen door het afbakenen van de kanalen. Want regelmatig contact houden met je team en leidinggevenden helpt ook om je verwachtingen te managen en steun te vragen wanneer nodig.
In 5 stappen aan de slag
Oke, nu weet je dat het belangrijk is en heb je een behoorlijk idee van hoe je het aanpakt. Maar om je nog een stapje verder te helpen deel ik graag een 5-stappenplan met je om dit ook daadwerkelijk te gaan doen:
- Inventariseer je taken:
Maak een lijst van al je huidige taken en projecten. Dit geeft je een goed overzicht. Doe dit zorgvuldig en zorg dat de lijst echt compleet is (ook dat ene kommaatje die je in de whitepaper nog moest aanpassen is een ‘project’) - Prioriteer:
Gebruik de Eisenhower prioriteitenmatrix om je taken te ordenen en te bepalen welke het belangrijkst zijn. - Plan realistisch:
Stel haalbare doelen en deadlines. Overbelast jezelf niet met te veel taken in te weinig tijd. Misschien is dit in het begin nog niet perfect, maar daarvoor gebruik je straks stap 5. - Aan de bak:
Werk gefocust en volg je plan. Blijf bij je geplande taken en laat je niet afleiden. Komt er een taak bij? Ga dan weer naar stap 2. - Evalueer en pas aan:
Reflecteer regelmatig op je voortgang en pas je aanpak aan waar nodig. Check bijvoorbeeld op vrijdag: heb ik alles gedaan wat ik had willen doen? Wat ging er goed in de planning? Wat kan er beter en wat ga ik volgende week anders doen? Dit helpt je om telkens weer te verbeteren en je efficiëntie te verhogen.