In deze samenvatting van de podcast deel ik waarom pure winstmaximalisatie niet meer van deze tijd is, hoe je als ondernemer kunt beginnen met maatschappelijke impact, en waarom dit geen marketingtruc moet zijn maar echt onderdeel van je DNA.
Waarom 'more than profit'?
“We hebben genoeg stichtingen die not-for-profit zijn,” legt Kimberly uit. “Ik noem het juist more than profit omdat ik denk dat het een andere dimensie is in je onderneming. Een stap richting een ander niveau van volwassenheid. Je gaat kijken naar: ik heb dit allemaal weten neer te zetten met wat ik wist en kon, en nu hebben we veel meer winst – wat kunnen we daar nog meer mee?”
Dit raakt aan een belangrijke verschuiving in het denken over ondernemerschap. Het gaat niet meer alleen om groeien om het groeien, maar om bewuste keuzes maken over de impact die je wilt hebben.
Van Silicon Valley naar duurzame groei
Vanuit haar ervaring met start-ups en scale-ups ziet Kimberly een duidelijke verandering: “In de start-up/scale-up wereld is alles heel erg gebaseerd op de principes van Silicon Valley. Er zijn heel veel grote bedrijven uitgekomen, de Facebooks van deze wereld. Maar nu komen we er met z’n allen achter wat de kosten zijn voor onze samenleving.”
Die kosten zijn niet alleen financieel: “We hebben privacy-vraagstukken die naar boven zijn gekomen waar we nooit over na hebben gedacht. Maar ook de mentale gevolgen, mental health issues die voortkomen uit alle producten en diensten die social media met zich heeft meegebracht.”
Hoe begin je ermee?
- Start met intentie en mentaliteit
- Stel jezelf kritische vragen over je ‘waarom’
- Betrek je team bij de ontwikkeling
- Begin klein, maar denk groot
- Maak het meetbaar en evalueer jaarlijks
“Het begint echt in je hoofd en met intentie,” benadrukt Kimberly. “Het kost niets om intentioneel bepaalde keuzes te maken. Het gevolg – hoe snel en hoe groot je dat kan aanpakken – daar zou je waarschijnlijk resources voor nodig hebben.”
De rol van leiderschap
Een belangrijke vraag is hoe je als leider je team hierin meeneemt. “Het begint bij jezelf,” stelt Kimberly. “Het is denk ik aan iemand die in een positie van leiderschap zit om heel goed te gaan onderzoeken wat zij willen, hoe zij de wereld zien. Want alleen dan kan je het uitdragen, als je het zelf gelooft.”
Ze waarschuwt ook voor oppervlakkige aanpakken: “We voelen het aan als je iets meent en we voelen het ook aan als je het niet meent. Dus als je het voor PR doet – dat is leuk voor even en daarna prikken we er wel doorheen.”
Van waarde naar waardevol
Een mooi inzicht kwam toen Kimberly haar definitie van waarde creëren deelde: “Voor mij is dat heel erg als jij producten of diensten kan leveren waar een ander niet aan het kortste eind trekt. En ook dat jij niet wint als een ander verliest.”
Dit principe kun je toepassen op verschillende niveaus:
- Intern: investeren in welzijn van medewerkers
- Extern: kennis delen met de industrie
- Maatschappelijk: bijdragen aan grotere vraagstukken
De toekomst van ondernemerschap
Het gesprek maakt duidelijk dat we op een kantelpunt staan. Pure winstmaximalisatie maakt plaats voor een bredere kijk op waarde. Kimberly’s advies aan ondernemers die hiermee willen beginnen? “Neem de tijd om te onderzoeken waarom je dit zo voelt. Waar komt dat vandaan? Wat zijn de elementen die je in je organisatie graag terugziet maar nog niet hebt weten te bewerkstelligen?”
Want uiteindelijk gaat het niet om kiezen tussen winst of impact – het gaat om het vinden van manieren om beide te versterken. Zoals Kimberly het mooi samenvat: “Hoe inspiratieloos is het om gewoon te zeggen: we hebben dit jaar zoveel winst gemaakt, doel volgend jaar – meer winst?”